24 apr. 2017

SWF årsmöte 2017

I helgen hölls Svenska Welshponny och Cobföreningens årsmöte utanför Valdemarsvik, och innan mötet fick vi se ponnyerna hos Inger Becker på Ekbäckens stuteri. 2003 var jag där senast inför årsmötet och då visades Ekbäckens Smilla som föl och charmade alla, jag var en mycket stolt blivande ägare till henne.

Vad är det man brukar säga? Sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna. Smilla flyttade hem till oss men fick inte vara kvar hos oss alls så länge som jag hade trott. På grund av en obotlig immunförsvarssjukdom fick hon sluta sina dagar i september 2011, bara åtta år gammal. Det var den hittills sorgligaste dagen i mitt hästliv och hon fattas mig fortfarande. Ekbäckens stuteri flyttade från Ekbäcken och fanns i Uppland ett par år, men sedan förra sommaren är de tillbaka på sin "riktiga" plats igen, utanför Valdemarsvik. Därför kändes det lite som att "komma hem" att vara där på årsmötet.

Nu fick vi se stuteriets ston i varierande åldrar, från 1 år till 18, samt en vecka gammalt föl och så den godkände hingsten Heniarth Mr Milligan RWM 57 (mer om honom i ett separat inlägg). Extra roligt att se var att Leo, 5 år, var meste visare och hanterade såväl sto med föl som hingst. Heja Leo, vad månde bliva?

Ekbäckens Jasmine, 18 år och högdräktig med Heniarth Mr Milligan

Ekbäckens Tottsie med hingstföl Ekbäckens Tin Tin (e Heniarth Mr Milligan)

Heniarth Mr Milligan RWM 57