25 apr. 2017

Heniarth Mr Milligan

Heniarth Mr Milligan RWM 57 såg jag för första gången som tvååring på Ekbäcken våren 2001. Då gick han tillsammans med Ekbäckens matador Twyford My Man RWM 27 i en hage och såg ganska ung och tanig ut i jämförelse med Manny. Även ettårshingsten Vardra Santos RWM 62 gick i samma hage, och han såg ännu mindre och tanigare ut (precis som unghästar gör). Då kunde jag inte ana det, men dessa tre hingstar har sedan återkommit i mina hästars stamtavlor med hög frekvens.

Twyford My Man finns bakom både Mosshults Sider som Ekbäckens Sparrow. Vardra Santos betäckte jag Ekbäckens Smilla med (resultatet blev den dressyrponnyn Mosshults Sephyr) och sedan köpte jag hans dotter Ekbäckens Sparrow som efterträdare till Smilla.

Milligans allra första föl var vår Ekbäckens Smilla. Hon är fortfarande den finaste och vackraste welsh mountain jag ägt. Tyvärr hann hon bara lämna tre hingstföl hos oss (varav ett föddes med syrebrist och fick hjärnskador, så han behövde avlivas samma dag). Det allra första fölet som föddes hos oss var efter Milligan, Mosshults Solist. Mosshults Sider har jag haft turen att få två mycket fina stoföl efter tillsammans med Milligan, Mosshults Siandi (som är kvar som framtida avelssto) och Mosshults Shablis. Ekbäckens Sparrow har Milligan som morfar. Milligan är, som ni märker, inblandad i nästan allt som händer på stuteriet!

Nedan två bilder på Milligan som 18-åring på Ekbäcken i april 2017. Jag har svårt att tänka mig en vackrare och bättre förärvare i Sverige än Milligan och är så glad att jag har mycket av hans blod i mina hästar. Egna meriter både i hand och under sadel, fantastisk exteriör, goda gångarter, särdeles gott lynne och guldkantad härstamning - man kan inte önska något mer!