3 maj 2017

Och ännu ett stoföl!

Under de första morgontimmarna på första maj valde Sparrow att föla. Den här gången fick jag vara med. Allt gick bra och okomplicerat och det blev ett stoföl till för året! Väldigt lik sin halvsyster Synamon, med ganska smal bläs, en tigrerad framhov och en strumpa bak - Sparrows tidigare föl har fått stora bläsar och många vita strumpor. Det måste vara pappan Gartconnel Czar som har så lite vita tecken i sina gener. Vi får se om den här sötingen behåller färg eller skimlar av, svårt att säga än.

Sparrows föl ska ju heta som fåglar, och jag hade trott att hon skulle få ett hingstföl så jag hade mest hingstnamn på min förslagslista. Det var inte lätt att hitta något passande stofölsnamn så jag frångick mina principer och döpte henne till Scilla, efter vårblomman, för att hon har två blå fläckar i ögonen.

Vädret var fint Scillas första levnadsdag, så hon fick gå ut i en liten hage med mamma.

Mosshults Scilla , här 12 timmar gammal, e Gartconnel Czar u Ekbäckens Sparrow